Chciałbym otworzyć dyskusję dotyczącą czarów.
Pierwsza sprawa to zwoje i ich występowanie. Który z czarujących, druidów lub rzemków ma wszystkie zwoje mimo 10 osób po nie biegających niech podniesie rękę... O widzę las rąk. NIKT.
System zwojów powstał po to by czarujący nie mieli wszystkich zwojów za kasę po spełnieniu wymagania inty. W tym czasie walczący wręcz musieli czekać na rzemków i była dysproporcja, duża.
Teraz już jej nie ma bo nikt nie ma zwojów których aktualnie mógłby użyć. Zwoje występują w lokacjach tzw "nieopłacalnych". Jest powszechny problem z ich zdobywaniem. Nie chcę się wymądrzać, na pewno wiecie gdzie ludzie chodzą i gdzie te zwoje powinny być i jak rozmieszczone (wg trudności zwojów).
Druga sprawa to porównanie czarów klas walczących magią.
Porównajmy po ostatnie czary ofensywne i defensywne kapłana, druida i czarodzieja, do tego te leczące.
Na początek ostatnie czary defensywne (dające obronę).
Czarodziej:
Gwiezdna bariera (Koszt many: 800, inteligencja: 2500)
Czar dający 3300 obrony i 900 ochrony przeciwko żywiołom, 3000 tarczy i 10% redukcji na 42PR
Druid:
Wsparcie Pana Dziczy (Koszt many: 720, inteligencja: 2320)
Czar dający 3000 obrony i 900 ochrony przeciwko żywiołom na 40PR
Kapłan:
Boski kordon (Koszt many: 1199, inteligencja: 3600)
Czar dający 9500 obrony, 40% redukcji i 3000 leczenia na 36PR
Te 3 czary należy uzupełnić czarami dopełniającymi:
Czarodziej:
Doskonała niewrażliwość (Koszt many: 1300, inteligencja: 3600)
Czar dający 8000 tarczy oraz 40% redukcji obrażeń
Druid:
Zjednoczenie z naturą (Koszt many: 900, inteligencja: 2400)
Czar dający 35% redukcji oraz magiczną broń +5555 na 21PR
Kapłan:
Wniebowstąpienie (Koszt many: 700, inteligencja: 2500)
Czar dający 900 ochrony przed żywiołami, 3333 magicznej tarczy oraz 33% redukcji obrażeń na 36PR
Jak widać: maksymalny efekt jaki można osiągnąć (pomijając PR, wymagany int i manę) to:
Czarodziej: 3300 obrony, 900 ochrony przeciwko żywiołom, 8000 magicznej tarczy i 40% redukcji obrażeń
Druid: 3000 obrony, 900 ochrony przeciwko żywiołom, 35% redukcji obrażeń oraz 5555 magicznej broni której w sumie nie powinno zaliczać się do kategorii obrona ale jak jest to piszemy.
Kapłan: 9500 obrony, 900 ochrony przeciwko żywiołom, 3333 magicznej tarczy, 40% redukcji obrażeń oraz 3000 leczenia.
Bardzo wyraźnie widać przewagę kapłana (tak ma być) oraz niekoniecznie równie dużą między czarodziejem i druidem. Druid ma najsłabsze czary defensywne na tzw. late game. Trzeba jednak tutaj oddać że ma dostęp do tarczy czyli bloków co bardzo poważnie zwiększa jego możliwości obrony ew może grać pod uniki, efekt podobny w związku z czym jestem skłonny do stwierdzenia że ostatecznie jego defensywa jest lepsza niż czarodzieja (kiedyś w założeniach, tak miało być).
Chciałbym jednak zaznaczyć że różnica w samej obronie z czaru wynosi około 300%, między kapłanem a druidem i czarodziejem.
Teraz spójrzmy na ostatnie czary leczące:
Czarodziej:
Nieśmiertelność (Koszt many: 1250, inteligencja: 3333)
Czar dający 6000 życia, 1000 tarczy na 28PR
Druid:
Dar życia (Koszt many: 780, inteligencja: 1599)
Czar dający 2500 życia, 1000 tarczy na 26PR
Kapłan:
Zmartwychwstanie (Koszt many: 1200, inteligencja: 3333)
Czar dający 7500 życia, 1000 tarczy na 22PR
Znowu widać wyraźną przewagę kapłana(tak ma być) nad czarodziejem i druidem.
O ile różnica w sile czaru między czarodziejem i kapłanem jest do zaakceptowania o tyle widzę problem w kosztach many i PR, czary są na identyczną inteligencję mimo to z niezrozumiałych dla mnie powodów czarodziej potrzebuje drastycznie więcej PR (ponad 25% więcej) a koszt many mimo gorszych efektów jest wyższy. Czar druida jest z dużo niższego pułapu( połowa tego co kapłan i czarodziej) więc ciężko go bezpośrednio porównać ale myślę że druidowi można spokojnie ten czar przesunąć w górę i wzmocnić albo w dół i dołożyć taki na end-game.
Teraz czary ofensywne, porównajmy te ostatnie:
Czarodziej:
Abrakadabra (Koszt many: 320, inteligencja: 3100)
Czar zadający 2950 obrażeń zwykłych, 750 od ognia, 750 od zimna oraz 550 od trucizny na 28PR.
Suma obrażeń: 5000 na 28PR = 178dmg/1PR.
Druid:
Wir żywiołów (Koszt many: 285, inteligencja: 2040)
Czar zadający 1000 obrażeń zwykłych i po 800 od każdego żywiołu na 23PR.
Suma obrażeń: 4200 na 23PR = 182dmg/1PR.
Kapłan:
Światło wiekuiste (Koszt many: 365, inteligencja: 3100)
Czar zadający 2500 obrażeń zwykłych, 750 od ognia, 750 od zimna i 500 od eteru na 30PR
Suma obrażeń: 4500 na 30PR = 150dmg/1PR.
Jak widać czary ofensywne są bardzo mocno porównywalne. Oczywiście wiem że ze względu na żywioły ostatni czar druida wypada w rzeczywistości znacznie słabiej niż na papierze ale czar w jego wypadku wymaga 1/3 mniej inteligencji niż ten kapłana i czarodzieja a mimo to dmg/PR ratio ma lepsze. Natomiast zasadniczo zastanawia mnie różnica między kapłanem a czarodziejem bo ich czary wydają się niemal bliźniacze (450 obrażeń zwykłych, 50 żywiołowych i 2PR różnicy). Różnica w ich sile licząc dmg/PR to 15%.
W związku z czym następuje moje pytanie: Czemu w czarach defensywnych występuje 300% dysproporcji na korzyść kapłana zaś przy czarach ofensywnych 15% na korzyść czarodzieja i 18% na korzyść druida względem kapłana ? Doskonale wiemy że w PvE liczy się przede wszystkim obrona zwykła, żywioły i redukcja + wytrzymałość. Skoro wszystkie klasy mają takie same proty na żywioły, prawie identyczne redukcje a różnica w zwykłym defie to 300% na korzyść 1 klasy( plus lepsze rozdanie w wytrzymałość ale to jeszcze od rasy zależy) a z drugiej strony w czarach ofensywnych 15-18% na korzyść drugiej to gdzie jest jakaś proporcja ?
A trzeba pamiętać że na wcześniejszych etapach gry jest wiele innych "bubli" jak choćby czary defensywne który najpierw prawie stoją przez prawie 500 inty u czarodzieja gdzie u kapłana rosną całkiem fajnie i z drugiej strony czary ofensywne gdzie kapłan prawie cały czas depcze pięty czarodziejowi a niekiedy ma nawet lepsze czary np:
Dotyk Boga (Koszt many: 270, inteligencja: 2355)
1700 zwykłych obrażeń, 800 od ognia i 700 mrozu na 22 PR
vs
Czarna Śmierć (Koszt many: 270, inteligencja: 2355)
1950 zwykłych obrażeń, 700 od mrozu i 800 od trucizny na 27PR
Trochę śmiechłem


