Chciałbym poruszyć w tym wątku dwie mocno związane ze sobą kwestie:
1. Niedawną zmianę związaną z możliwością rozbudowy kuźni
2. Wprowadzanie znaczących zmian w trakcie trwania ery
1. Pewnie niewielu z Was wie, ale niedawno (chyba wczoraj) została wprowadzona "cicha" zmiana dotycząca kuźni u rzemieślnika. Piszę "cicha" ponieważ nie ma o niej żadnego informacji na forum, ani w ogłoszeniach. Nie było też oficjalnej zapowiedzi, że coś takiego ma się wydarzyć. Zmiana spowodowała, że u wielu rzemieślników pojawiła się możliwość ulepszenia kuźni. Do tej pory rzemieślnicy zastanawiali się jakie są wymagania dotyczące ich statystyk/umiejętności/levelu, aby w końcu móc ulepszyć kuźnię, bo żaden z nich, z jakiegoś powodu, jeszcze nie miał tej możliwości. A tu nagle z dnia na dzień połowa rzemków może ulepszyć kuźnię (bez żadnej akcji z ich strony). Podejrzewam, że był jakiś błąd, który sprawił, że mimo spełnienia warunków, nikt nie mógł ulepszyć kuźni i po prostu błąd został naprawiony (lub warunki zmienione). Niby fajnie - błędy są naprawiane na bieżąco, więc po co ten temat?
Pozwólcie że wyjaśnię co zyskujemy dzięki poziomowi kuźni. Rozbudowując kuźnię na wyższy poziom można kuć itemki mniejszym kosztem energii. Dodatkowo pierwszy poziom ulepszenia powoduje największe zmniejszenie energii - np. kucie za 29 energii, kosztuje po ulepszeniu 24 energii. Czyli w normalnej sytuacji najlepszy rzemieślnik może rozbudować kuźnię jako pierwszy i wtedy kuć kolejne itemki niższym kosztem. W obecnej sytuacji jednak wielu rzemieślników dostało możliwość rozbudowy kuźni w tym samym momencie - tak jakby byli na tym samym poziomie. Słabszy rzemieślnik może teraz kuć niższym kosztem itemki, które lepszy rzemieślnik ma już za sobą (i poświęcił na nie więcej energii bo nie miał ulepszonej kuźni). Dzięki temu osoby niżej w tabeli mogą łatwiej dogonić najlepszych rzemieślników, bo wykonują tę samą pracę, którą oni mają już za sobą, ale niższym kosztem. Dodatkowo jeżeli ktoś chomikował energię to wygrał na loterii.
Jeżeli coś jest niejasne to podam przykład analogiczny dla walczących - załóżmy że najlepsi walczący skończyli właśnie robić Upiorny Labirynt i przechodzą do kolejnej lokacji. A słabsi walczący dopiero zaczynają z Labiryntem (część z nich może nawet nie jest słabsza, tylko czekali z energią). Wchodzi "cicha" aktualizacja, która zmniejsza koszty energii Labiryntu (za każdy krok i wejście). Najsilniejsi nic z tego nie mają, a ci którzy ich gonią mogą teraz dużo mniejszym kosztem zmniejszyć różnicę, a nawet ich przegonić. Sprawiedliwe? NIE!
Mam nadzieję, że rozumiecie jakie konsekwencje ma wprowadzona zmiana z kuźnią - najlepsi rzemieślnicy wylewali siódme poty żeby być tam gdzie są, a cała reszta graczy, bez problemu ich teraz dogoni.
2. Zmiana z rzemieślnikiem nie jest pierwszą zmianą w tej erze, która została wprowadzona bez zapowiedzi, bez konsultacji, bez ogłoszenia i moim osobistym zdaniem - bez przemyślenia.
Zaczęło się od rybaka, który na szybkości dostał wielkiego "cichego" nerfa (ryby przestały brać), potem jeszcze dodatkowy nerf (koszt PP 5 razy wyższy), aż w końcu poprawki, które miały na celu doprowadzenie rybnego bałaganu do porządku. Skutek jest taki, że chyba nikt nie łowi (HS stoi od tamtego czasu) - mimo że problemem był zbyt duży zysk expa i statusu, a nie ilość łowionych ryb.
Przy okazji rybaka doszła "cicha" zmiana innych prac - diametralnie zmniejszony zysk statusu. Jedną osobę dotknęło to bardzo mocno - Marcjako musiał zmienić się w człowieka i cały jego przebiegły plan runął
![Puszcza oko ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
W obu tamtych tematach pojawiały się głosy o tym, aby nie wprowadzać zmian "na pałę" i "po cichu", ale ewidentnie zostały zignorowane. Jeżeli te zmiany są z kimkolwiek konsultowane to radzę się zastanowić nad doborem "konsultantów", bo ewidentnie nie poświęcili za dużo czasu na zastanowienie się jakie konsekwencje przyniosą zmiany.
W związku z tym mam 2 wnioski:
1. Skoro znalazł się czasu żeby analizować błędy i wprowadzać poprawki, to niech teraz powinien znaleźć się czas na policzenie ile energii mógł zaoszczędzić każdy z rzemieślników za swoje kucie, gdyby rozwój kuźni działał poprawnie od początku i taką wartość energii odpowiednio przyznać. Ewentualnie proponuję przybliżone wyliczenie, które osoba odpowiedzialna uzna za stosowne, przemnożenie tego przez 2
![Puszcza oko ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
2. Proponuję przed wprowadzeniem znaczących zmian/poprawek w trakcie ery, konsultować je na forum. Wystarczy powiedzieć graczom, że jest planowana zmiana X dnia Y. Każdy będzie mógł się wtedy zastanowić przez kilka dni, czy przypadkiem ta zmiana nie wprowadzi szkody i ewentualnie zaprotestować. Wtedy będzie można mieć pretensje tylko do samego siebie, a nie do Staffu, za wprowadzenie tak zapowiedzianych zmian. Wydaje mi się, że ta gra jest na tyle mała i na tyle "społeczna", że można zatrzeć trochę granicę między wszechmocnym adminem i jego pomocnikami (grupa trzymająca władzę), a szaraczkami, które muszą potulnie wszystko przyjmować. W ten sposób będzie to dużo zdrowsza relacja i obie strony na tym skorzystają.