Znaczące zmiany w trakcie ery - kuźnia rzemieślnika

Masz pomysł na dodatkowe funkcjonalności do Imperium? Chcesz zaproponować jakąś zmianę w istniejącym module? Napisz koniecznie!

Moderator: Aniołowie

ODPOWIEDZ
Celebrian
 

Posty: 48
Rejestracja: 6 gru 2016, o 17:50
ID: 2069
Rasa: Cz³owiek

Znaczące zmiany w trakcie ery - kuźnia rzemieślnika

Post autor: Celebrian »

Cześć.
Chciałbym poruszyć w tym wątku dwie mocno związane ze sobą kwestie:
1. Niedawną zmianę związaną z możliwością rozbudowy kuźni
2. Wprowadzanie znaczących zmian w trakcie trwania ery

1. Pewnie niewielu z Was wie, ale niedawno (chyba wczoraj) została wprowadzona "cicha" zmiana dotycząca kuźni u rzemieślnika. Piszę "cicha" ponieważ nie ma o niej żadnego informacji na forum, ani w ogłoszeniach. Nie było też oficjalnej zapowiedzi, że coś takiego ma się wydarzyć. Zmiana spowodowała, że u wielu rzemieślników pojawiła się możliwość ulepszenia kuźni. Do tej pory rzemieślnicy zastanawiali się jakie są wymagania dotyczące ich statystyk/umiejętności/levelu, aby w końcu móc ulepszyć kuźnię, bo żaden z nich, z jakiegoś powodu, jeszcze nie miał tej możliwości. A tu nagle z dnia na dzień połowa rzemków może ulepszyć kuźnię (bez żadnej akcji z ich strony). Podejrzewam, że był jakiś błąd, który sprawił, że mimo spełnienia warunków, nikt nie mógł ulepszyć kuźni i po prostu błąd został naprawiony (lub warunki zmienione). Niby fajnie - błędy są naprawiane na bieżąco, więc po co ten temat?

Pozwólcie że wyjaśnię co zyskujemy dzięki poziomowi kuźni. Rozbudowując kuźnię na wyższy poziom można kuć itemki mniejszym kosztem energii. Dodatkowo pierwszy poziom ulepszenia powoduje największe zmniejszenie energii - np. kucie za 29 energii, kosztuje po ulepszeniu 24 energii. Czyli w normalnej sytuacji najlepszy rzemieślnik może rozbudować kuźnię jako pierwszy i wtedy kuć kolejne itemki niższym kosztem. W obecnej sytuacji jednak wielu rzemieślników dostało możliwość rozbudowy kuźni w tym samym momencie - tak jakby byli na tym samym poziomie. Słabszy rzemieślnik może teraz kuć niższym kosztem itemki, które lepszy rzemieślnik ma już za sobą (i poświęcił na nie więcej energii bo nie miał ulepszonej kuźni). Dzięki temu osoby niżej w tabeli mogą łatwiej dogonić najlepszych rzemieślników, bo wykonują tę samą pracę, którą oni mają już za sobą, ale niższym kosztem. Dodatkowo jeżeli ktoś chomikował energię to wygrał na loterii.

Jeżeli coś jest niejasne to podam przykład analogiczny dla walczących - załóżmy że najlepsi walczący skończyli właśnie robić Upiorny Labirynt i przechodzą do kolejnej lokacji. A słabsi walczący dopiero zaczynają z Labiryntem (część z nich może nawet nie jest słabsza, tylko czekali z energią). Wchodzi "cicha" aktualizacja, która zmniejsza koszty energii Labiryntu (za każdy krok i wejście). Najsilniejsi nic z tego nie mają, a ci którzy ich gonią mogą teraz dużo mniejszym kosztem zmniejszyć różnicę, a nawet ich przegonić. Sprawiedliwe? NIE!

Mam nadzieję, że rozumiecie jakie konsekwencje ma wprowadzona zmiana z kuźnią - najlepsi rzemieślnicy wylewali siódme poty żeby być tam gdzie są, a cała reszta graczy, bez problemu ich teraz dogoni.

2. Zmiana z rzemieślnikiem nie jest pierwszą zmianą w tej erze, która została wprowadzona bez zapowiedzi, bez konsultacji, bez ogłoszenia i moim osobistym zdaniem - bez przemyślenia.
Zaczęło się od rybaka, który na szybkości dostał wielkiego "cichego" nerfa (ryby przestały brać), potem jeszcze dodatkowy nerf (koszt PP 5 razy wyższy), aż w końcu poprawki, które miały na celu doprowadzenie rybnego bałaganu do porządku. Skutek jest taki, że chyba nikt nie łowi (HS stoi od tamtego czasu) - mimo że problemem był zbyt duży zysk expa i statusu, a nie ilość łowionych ryb.
Przy okazji rybaka doszła "cicha" zmiana innych prac - diametralnie zmniejszony zysk statusu. Jedną osobę dotknęło to bardzo mocno - Marcjako musiał zmienić się w człowieka i cały jego przebiegły plan runął ;). Pamiętajmy jednak że każdy gracz stanowi spory procent osób aktywnych i "nie-multi" więc nie ma co bagatelizować xD.
W obu tamtych tematach pojawiały się głosy o tym, aby nie wprowadzać zmian "na pałę" i "po cichu", ale ewidentnie zostały zignorowane. Jeżeli te zmiany są z kimkolwiek konsultowane to radzę się zastanowić nad doborem "konsultantów", bo ewidentnie nie poświęcili za dużo czasu na zastanowienie się jakie konsekwencje przyniosą zmiany.

W związku z tym mam 2 wnioski:
1. Skoro znalazł się czasu żeby analizować błędy i wprowadzać poprawki, to niech teraz powinien znaleźć się czas na policzenie ile energii mógł zaoszczędzić każdy z rzemieślników za swoje kucie, gdyby rozwój kuźni działał poprawnie od początku i taką wartość energii odpowiednio przyznać. Ewentualnie proponuję przybliżone wyliczenie, które osoba odpowiedzialna uzna za stosowne, przemnożenie tego przez 2 ;) i przyznanie odpowiedniej ilości każdemu rzemieślnikowi. Efekt powinien być taki, że różnice między rzemieślnikami powinny wrócić do poziomu sprzed zmiany z kuźnią.

2. Proponuję przed wprowadzeniem znaczących zmian/poprawek w trakcie ery, konsultować je na forum. Wystarczy powiedzieć graczom, że jest planowana zmiana X dnia Y. Każdy będzie mógł się wtedy zastanowić przez kilka dni, czy przypadkiem ta zmiana nie wprowadzi szkody i ewentualnie zaprotestować. Wtedy będzie można mieć pretensje tylko do samego siebie, a nie do Staffu, za wprowadzenie tak zapowiedzianych zmian. Wydaje mi się, że ta gra jest na tyle mała i na tyle "społeczna", że można zatrzeć trochę granicę między wszechmocnym adminem i jego pomocnikami (grupa trzymająca władzę), a szaraczkami, które muszą potulnie wszystko przyjmować. W ten sposób będzie to dużo zdrowsza relacja i obie strony na tym skorzystają.
Cirianna
 

Posty: 56
Rejestracja: 6 gru 2016, o 17:23
ID: 406
Rasa: Cz³owiek

Re: Znaczące zmiany w trakcie ery - kuźnia rzemieślnika

Post autor: Cirianna »

Mam nadzieję, że ten post nie przejdzie bez echa, czekam na odpowiedź ze strony Staffu :)
Hafgrim
Anioł
 

Posty: 150
Rejestracja: 30 paź 2020, o 23:43
ID: 2011
Rasa: Cz³owiek

Re: Znaczące zmiany w trakcie ery - kuźnia rzemieślnika

Post autor: Hafgrim »

Powiem tak: Aktualnie jestem 2-gi w kowalstwie i wg mnie mój spadek z piedestału nie jest spowodowany zmianą w kuźni. Dziareah jest kowalem do XX er i nie mam co się z nim mierzyć, dodatkowo ASy mają 3 prowincje, Dziarski ma od dawien dawna więcej max eny ode mnie, a ja wydałem energię na kucie kosturów, które są alchemiczne. Tak więc tutaj wg mnie jest spoko (zakładając, że mieliśmy podobne pułapy zgromadzonej energii).

Z kolei 3-ci wg HSu, Kantor... No tu już się czuję trochę oszukany, bo faktycznie jeśli uzyskał On poziom kuźni (lub uzyska, przed moim poziomem) to ja i Dziara dane EQ wykonywaliśmy za dużo większą ilość energii.

5 eny może nie wydaje się dla niektórych dużą różnicą, ale kując na mnożniku x3 (98% mojego kucia tak wygląda) i po 3 itemy (mnożnik x2.5) daje 37,5 energii (liczmy 1.7 resetu na chwilę obecną) - jest to jednak bardzo znacząca różnica.

Jestem ciekaw jak to wygląda w przypadku płatnerza

Edit:
Po wykuciu sztyletu skrytobójcy sprawdzałem czy mam możliwość rozbudowy kuźni. Następnego dnia zabrałem się za kostury w przekonaniu, że ulepszenia jeszcze nie mam. Dopiero po kuciu spostrzegłem dodatkową opcję. Jeśli ona była przed kuciem, to czuję się oszukany

Edit2:
Albo dopiero wykucie kostura mi odblokowało poziom kuźni
Ostatnio zmieniony 15 maja 2021, o 18:06 przez Hafgrim, łącznie zmieniany 1 raz.
Strażnik
Strażnik
 

Posty: 0
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 12:47
ID: 0
Rasa: Cz³owiek

Re: Znaczące zmiany w trakcie ery - kuźnia rzemieślnika

Post autor: Strażnik »

Ja sie raz, że zgadzam sie z koncepcja, żeby wiecej informacji szlo od gry i staffu do graczy, a dwa że jestem fanem tego, jak Celebrian wyraża swoje myśli pismem - masz stałego wielbiciela swoich postów w mojej osobie xD
Serath
 

Posty: 111
Rejestracja: 6 gru 2016, o 17:50
ID: 2205
Rasa: Wilkołak
Profesja: Paladyn

Re: Znaczące zmiany w trakcie ery - kuźnia rzemieślnika

Post autor: Serath »

Celebrian to wspaniały człowiek
Eblistor, Wolność Dla Tybetu
 

Posty: 32
Rejestracja: 6 gru 2016, o 17:49
ID: 1792
Rasa: Cz³owiek
Profesja: Rzemieślnik

Re: Znaczące zmiany w trakcie ery - kuźnia rzemieślnika

Post autor: Eblistor, Wolność Dla Tybetu »

Niezręcznie jest się przyznać, ale zawsze chciałem, żeby moje dzieci były podobne do niego :oops:
Simireth
 

Posty: 8
Rejestracja: 6 gru 2016, o 17:50
ID: 2177
Rasa: Cz³owiek

Re: Znaczące zmiany w trakcie ery - kuźnia rzemieślnika

Post autor: Simireth »

Bardzo rzeczowy post, gdyby na forum była możliwość zaplusowania dałbym nawet dwa plusiki
Orgrael Ogniojad, Pan Płomieni
Bóg
 

Posty: 997
Rejestracja: 6 gru 2016, o 17:23
ID: 13
Rasa: Cz³owiek
Profesja: Rzemieślnik

Re: Znaczące zmiany w trakcie ery - kuźnia rzemieślnika

Post autor: Orgrael Ogniojad, Pan Płomieni »

Witajcie.

Odnosząc się do meritum tematu:
1. Pewnie niewielu z Was wie, ale niedawno (chyba wczoraj) została wprowadzona "cicha" zmiana dotycząca kuźni u rzemieślnika. Piszę "cicha" ponieważ nie ma o niej żadnego informacji na forum, ani w ogłoszeniach. Nie było też oficjalnej zapowiedzi, że coś takiego ma się wydarzyć.
Podejrzewam, że był jakiś błąd, który sprawił, że mimo spełnienia warunków, nikt nie mógł ulepszyć kuźni i po prostu błąd został naprawiony (lub warunki zmienione).
Owszem, tak mniej więcej sprawa wygląda. Dla uściślenia - zostały poprawione poziomy rozbudowy kuźni, przy czym kilka przeszło delikatną zmianę poziomu wymaganej umiejętności (w dół), żeby nieco przyspieszyć pracę rzemieślników, którym mocno doskwierają koszty energii na pracę.
Dodatkowo także poprawiony został przelicznik zysku alchemii z kucia przedmiotów alchemicznych, ponieważ dotychczasowy był nieco za niski i kucie alchemiczne szło bardzo wolno.

Czemu nie było o tym informacji? Cóż - w dużej mierze przez problem logistyczny i czasowy - ktoś inny wykonuje merge plików na serwer gry i czasem ciężko nam się zgrać czasowo, a mnie pod tym względem więcej nie ma, niż jestem. Dawniej o każdej zmianie starałem się informować na bieżąco.
2. Zmiana z rzemieślnikiem nie jest pierwszą zmianą w tej erze, która została wprowadzona bez zapowiedzi, bez konsultacji, bez ogłoszenia i moim osobistym zdaniem - bez przemyślenia.
O ile zawsze jestem przeciwnikiem wprowadzania (istotnych) zmian w trakcie gry, o tyle uważam, że zmiany które są niezbędne ze względu na zachowanie balansu gry należy wprowadzać i robić to możliwie szybko, gdyż w wielu przypadkach odwlekanie takiej poprawki w czasie prowadzi do nawarstwienia i pogłębiania problemu.
Niestety tu też po części odsyłam do tego o czym napisałem wyżej - problem z czasem.
U rybaka zanim udało mi się zlokalizować rzeczywiste źródło problemu, zrobiłem poprawki obcinające zysk expa i ilość łowionych ryb. Dopiero później błąd liczenia kosztów PP poprawiłem i zacząłem cofać poprzednie zmiany - obecnie rybak jest jak najbardziej zdatny do użycia, no ale już nie jest tak opłacalny więc nikt nie łowi ;)
Status - problem został mi zgłoszony podczas reperowania rybaka, że łowienie x1 daje tyle samo punktów co x100. Ta wartość jest naliczana nie przy okazji łowienia ryb/cięcia drzew/innych prac, tylko poprzez funkcję liczącą exp i zyski poziomów, więc tam konieczna była interwencja, by to zmienić.
Owszem - wówczas nie przyszło mi do głowy, że popsuje to plany temu jednemu Paladynowi-Wampirowi, który braki statusu równoważył pracami.
(obecnie zysk statusu jest dodany do używania Świętego Ciosu, co powinno z nawiązką równoważyć stratę statusu przez gryzienie).

1. Skoro znalazł się czasu żeby analizować błędy i wprowadzać poprawki, to niech teraz powinien znaleźć się czas na policzenie ile energii mógł zaoszczędzić każdy z rzemieślników za swoje kucie, gdyby rozwój kuźni działał poprawnie od początku (...)
Nie - na to niestety czas się nie znajdzie. Zauważ, że w obecnej erze rzadko mi się udaje znaleźć czas na to, by pobyć dłużej online.
2. Proponuję przed wprowadzeniem znaczących zmian/poprawek w trakcie ery, konsultować je na forum. Wystarczy powiedzieć graczom, że jest planowana zmiana X dnia Y.
Ok, bardzo chętnie ale:
1. Pewnie, możemy dyskutować, ale jak już mówiłem, czasu mam b. mało. Dyskusje trwają itd. więc zmiana która jest pilna może nie doczekać się realizacji w sensownym czasie. Dodatkowo wiele dyskusji prowadzi do koncertu życzeń "co by trzeba było jeszcze poprawić" czyli donikąd w takiej sytuacji.
2. Zmiany pilne, które długo nie są zgłaszane przez graczy (jak np. problem z efektami działania różdżek zgłoszony ostatnio przez Mioko) wymagają jak najszybszego wdrożenia, co niestety wyklucza konsultacje w ich sprawie. Dodatkowo w świetle KI powinny być karane jako korzystanie z błędu (tak samo można by zaliczyć temat Rybaka na starcie ery np.).
3. Jak pisałem na wstępie - przygotowanie zmiany to jedno, wrzucenie jej do gry to drugie. Nie zawsze jesteśmy w stanie zgrać się w czasie, co utrudnia zapowiadanie czegoś na konkretny termin.

Wydaje mi się, że ta gra jest na tyle mała i na tyle "społeczna", że można zatrzeć trochę granicę między wszechmocnym adminem i jego pomocnikami (grupa trzymająca władzę), a szaraczkami, które muszą potulnie wszystko przyjmować. W ten sposób będzie to dużo zdrowsza relacja i obie strony na tym skorzystają.
To mówię ja: Wszechmocny Admin z Grupy Trzymającej Władzę!
Zdaj sobie proszę sprawę, że nie gramy w produkcji komercyjnej, tylko w małej amatorskiej gierce, zarządzanej i rozwijanej w sposób w pełni amatorski i hobbystyczny. Nie oczekuj profesjonalizmu tu, gdzie go po prostu nie ma, a wszystko co się w grze zmienia i rozwija, odbywa się "w wolnych chwilach" małej grupki zaangażowanych osób, którym nikt nie daje ani złotówki za poświęcany czas.
Staramy się robić tak, aby gra miała sens i balans, nikt nie dostaje forów po znajomości, ani astro pod stołem. Dla nas liczy się, by imperium dawało tej grupce osób, które jeszcze w nią grają tyle zabawy ile jest w stanie. I tak poświęcamy Imperium więcej czasu (wolnego) niż sobie wyobrażacie... ;)




Przy tej okazji - skoro już się tak rozpisałem, to powiem jeszcze jedną rzecz, która od dawna już mi się przebija tu i tam...

Otóż nie wiem obecnie jaki będzie dalszy los Imperium.
Ja ciągnę ten wózek prawie sam od 6 lat, ale niestety czasu mam obecnie coraz mniej, a i trochę daje mi się we znaki wypalenie w tej materii.
Nie mówię teraz, że definitywnie porzucam i-rpg. Jeszcze nie teraz - ale nie mogę obiecać, że dobijemy razem do 30 ery.
W odróżnieniu od Endera, który już kilka lat temu z dnia na dzień porzucił całkowicie Imperium, nie mam zwyczaju odchodzić bez słowa pożegnania, więc na pewno oficjalnie o tym poinformuję, kiedy przyjdzie pora. Może znajdzie się ktoś, kto postanowi to pociągnąć jeszcze dalej - tego nie wiem. Niemniej jednak postaram się jeszcze trochę dziur załatać, pewnie wystartować kolejną erę - chociaż pewnie bez większej ilości nowych zmian.
Zobaczymy.

Tymczasem obiecuję nie robić już więcej niezapowiedzianych istotnych zmian w trakcie trwania ery ;)
Org
E M P I R E W I L L R I S E !...
ODPOWIEDZ